Czym jest Gravel?
W największym skrócie, gravel to rower szosowy na uterenowionych oponach. Zaraz, zaraz- ktoś zapyta- przecież taki rower to cyclocross. Jest to prawda, lecz rowery do cyclocrossu są zazwyczaj ograniczone obostrzeniami UCI dotyczącymi maksymalnego rozmiaru opon, wymiarów czy geometrii. Graveli nie ograniczają żadne scentralizowane przepisy przez co można stworzyć rower o wysokiej główce ramy, dowolnej długości mostka czy rozmiarze opon. Producenci produkują więc gravele na klasycznych kołach w rozmiarze 700, na kołach 27.5, z widelcami sztywnymi, amortyzowanymi, a nawet ze sztycą regulowaną. Do tego rowery typu Gravel zawsze mają hamulce tarczowe czy to mechaniczne, czy hydrauliczne.
No dobra, ale gdzie można tym pojechać?
Najlepszym przykładem uniwersalności graveli były tegoroczne testy Meridy, odbywające się w Ruhpolding w Alpach Chiemgawskich. W warunkach górskich rowery sprawdziły się wyśmienicie niezależnie od pogody. Śmiało można powiedzieć, że przeznaczeniem gravela są drogi szutrowe. Od których zresztą wziął swoja nazwę. Podobnie ma się rzecz z łagodniejszymi, pozbawionymi dużej ilości stromych zjazdów czy skoków, segmentami XC. Jeśli dołożymy do tego fakt, iż część rowerów typu Gravel ma znaczne możliwości instalacji dodatkowych toreb, bagażników, uchwytów do przewozu wody, to naturalnym staje się, że są one najchętniej wybieranym na świecie pojazdem wyprawowym.
Ile to wszystko kosztuje?
Zakup roweru typu Gravel generuje podobne koszty do zakupu odpowiadającego klasą roweru MTB XC czy roweru szosowego. Merida ma w swojej ofercie modele Silex, których ceny zaczynają się od 4599 złotych. W tej cenie dostajemy rower zbudowany w oparciu o grupę Shimano Sora wyposażony w widelec z włókna węglowego, po topowy węglowy model Silex 7000 za 12999 złotych.
Kellys oferuje model Soot dostępny w trzech wersjach w cenach od 3699 złotych do 5999 złotych.
Najniższy model oparty jest o grupę Claris, natomiast najwyższy zbudowany jest na grupie SRAM Apex i wyposażony w sztycę regulowaną firmy Kind Shock.
Także nasz rodzimy Kross postanowił wejść w segment graveli z trzema modelami Esker. Dwa z nich oparte są o ramę aluminiową natomiast model pozycjonowany w środku serii jest oparty o ramę stalową wykonana ze stali chromomolibdenowej. Najtańszy rower z serii Esker kosztował będzie 3499 złotych i oparty będzie o grupę Claris, model stalowy to wydatek rzędu 4499 złotych za które otrzymujemy sprzęt oparty na grupie Tiagra. Najwyższy model to wydatek 5999, za które otrzymujemy rower oparty na grupie Shimano 105.
Opisane rowery będą dostępne w sklepie Aventura Sport na Sienkiewicza 47 we Wrocławiu.
Dla kogo Gravel?
Gravel to rower dla ludzi szukających szybszej i zwrotniejszej alternatywy dla roweru MTB lub roweru bardziej uniwersalnego niż typowy rower szosowy. Mogą go używać też osoby dla których jazda na wyprawę rowerową w pozycji wyprostowanej jest nie do zaakceptowania. Oczywiście można gravelem jeździć też po asfalcie, pozostaje tylko zapytać po co :)