Oświetlenie rowerowe 0

Przepisy prawa o ruchu drogowym:

 

Przepisy prawa o ruchu drogowym mówią, że w warunkach utrudnionej widoczności rower musi być wyposażony (oprócz obowiązkowego tylnego odblasku) w dwa źródła światła- przednie i tylne. Oświetlenie przednie musi być koloru białego lub żółtego i może świecić światłem ciągłym lub pulsującym, analogicznie oświetlenie tylne musi być koloru czerwonego i również może świecić światłem stałym lub pulsującym. Dodatkowo oświetlenie musi być zainstalowane na wysokości minimum 25cm i maksimum 150 cm (podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 2002 r. z późniejszymi zmianami (t.j. Dz.U. z 2015 r. Poz. 305). W tym miejscu należy zauważyć, iż maksymalna wysokość montażowa praktycznie wyklucza używanie czołówki jako głównego źródła światła skierowanego do przodu.

 

Oświetlenie przednie i tylne, podział ze względu na rodzaj zasilania:

 

W artykule pominiemy oświetlenie stałe, zainstalowane fabrycznie w rowerze i zasilane z dynama w piaście, lub dynama zewnętrznego i skupimy się na oświetleniu akcesoryjnym.

 

Rodzaje zasilania:

 

Bateryjne- może być oparte o baterie typu „paluszek” (w rozmiarze AA bądź AAA i różnej ilości zastosowanych baterii), czy baterie „zegarkowe” CR2032. Rozwiązanie takie idealnie nadaje się na dłuższe wyjazdy ponieważ zazwyczaj nie ma problemu z zakupem baterii AA/AAA, a baterie zegarkowe są na tyle małe, że zabranie nawet sporego ich zapasu nie powoduje obciążenia nadmiernym bagażem tak w kwestii wagowej jak i objętościowej.

 

USB- Coraz częściej lampy rowerowe są zasilane z akumulatorowych źródeł światła ładowanych przez złącze USB. Mogą być to wbudowane baterie bądź ogniwa typu 18650, które coraz częściej ładowane poprzez wbudowane w ogniwo gniazdko USB. Lampki takie można ładować poprzez podłączenie do komputera jak i za pomocą ładowarki telefonu komórkowego.

 

Zwykła żarówka czy dioda LED?

 

W chwili obecnej w markowych produktach stosuje się głównie diody LED, które w stosunku do zwykłych żarówek charakteryzują się większą mocą i mniejszym zużyciem prądu. Także ich żywotność jest nieporównywalnie większa niż standardowych żarówek.

 

Mocowanie lampek

 

Najpopularniejszym i najbardziej rozpowszechnionym rodzajem mocowania są różnego rodzaju elastyczne gumki. Często zdarzają się też dedykowane podstawki pod lampkę. Ciekawym rozwiązaniem jest mocowanie lampek firmy Kross- na przykład modelu Gyro czy Race. Mogą one być mocowane do każdego mostka wyposażonego w mocowanie na cztery śruby ze śrubami inbusowymi 4mm.

 

Jakie lampki wybrać?

Topeak Race Combo. Zestaw lampek zasilanych dwoma bateriami CR032 i posiadających diodę LED.

Kross Gyro. lampka posiadająca ciekawe mocowanie do mostka rowerowego wyposażonego w śruby inbusowe w rozmiarze 4mm. Lampka posiada żyroskop i funkcję doświetlania zakrętu.

Mactronic Noise. Lampka przednia o mocy 540 lumenów zasilana z łatwych do wymiany akumulatorów 18650.

Przy wyborze lampek należy się kierować dwoma kryteriami- mocą i rodzajem zasilania. Jeśli planujemy dużo jeździć poza dobrze oświetlonymi ulicami miasta należy wybrać lampki mocniejsze. Jeśli do tego nie mamy regularnie dostępu do możliwości ich ładowania poprzez złącze USB idealnym wyborem będą lampki zasilane bateriami.

 

Szeroki wybór oświetlenia rowerowego znajdą Państwo w sklepie Aventura Sport przy ulicy Sienkiewicza 47 we Wrocławiu.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl