Opony rowerowe 0

Opona w teorii.

Każdy doskonale wie jak wygląda opona rowerowa. Natomiast mało osób orientuje się w technologii, która jest używa do ich produkcji czy technologii, którą dana opona zawiera. Technologicznie opony dzielą się na drutowane i zwijane. Różnicą jest materiał użyty do budowy rantu opony. W oponie drutowanej jest to po prostu stalowy drut. W zwijanej są to różnego rodzaje włókien. Opona taka daje się zwinąć bez ryzyka jej uszkodzenia- stąd nazwa.

No dobrze, ale czy opona zwijana jest lepsza poza tym, że jest droższa?

Tak, po pierwsze dlatego, że może się bardziej odkształcać bez ryzyka jej uszkodzenia. Po drugie dlatego, że opony zwijane często wykonane są z lepszej jakości gumy. Ma to kolosalne znaczenie podczas jazdy terenowej czy na wyścigu kolarskim. Do zwykłego transportowego poruszania się po mieście śmiało można stosować opony drutowane.

Co to jest TPI?

TPI czyli Threads Per Inch to określenie ilości włókien użytych do budowy oplotu opony na cal kwiadratowy powierzchni. Wyższa liczba TPI wskazuje na użycie cieńszych włókien. Powoduje to, że opona jest bardziej elastyczna i stawia mniejsze opony toczenia. Równocześnie jednak jej ścianka staje się cieńsza i mniej odporna na uszkodzenia.

Chciałbym pojeździć po ścieżkach, górach czy powinienem wybrać oponę zwijaną?

Oczywiście tak. Takie opony mają prawie same zalety w stosunku do drutowanych. Jedynym ich minusem jest cena. Zalety opon zwijanych pokażemy na przykładzie opon Maxxis dostępnych w sklepie Aventura Sport na Sienkiewicza 47 we Wrocławiu.

Opony zwijane Maxxisa dzielą się na kilku rodzajów. Mogą się składać z jednej, dwóch lub trzech mieszanek gumy (odpowiednio modele najtańsze, dual i 3c), występują w wersji ze wzmocnionymi bokami (Exo Shell), wkładką antyprzepięciową (Silkworm), bezdętkowej (TR). Wersja najwyższa 3c występuje w kilku rodzajach mieszanek, które oferują różne opory toczenia i przyczepność. W kolejności od najszybszej i równocześnie najmniej przyczepnej (przy czym należy pamiętać, że opona 3c i tak jest zawsze bardziej przyczepna niż mieszanka dual)- maxx speed, maxx terra i maxx grip.

Osobiście polecamy oponę TR Exo na koło tylne i optymalnie mieszanką 3c Maxx Terra do zastosowań enduro/ trail. Do wyścigów XC bezproblemowo wystarczają opony TR Exo.

Należy tylko pamiętać o ogromnej ścieralności ultramiękkiej mieszkanki 3c na asfalcie. Jeśli ktoś planuje dużo jeździć po asfalcie najwyższe modele opon Maxxisa są dla niego nieodpowiednie.

Odpowiedniki innych firm:

Firma Continental produkuje opony w różnych mieszankach. Najszlachetniejsza to oczywiście Black Chilli. Opony te są produkowane tylko w Niemczech i charakteryzuja się fenomenalnymi właściwościami i... powalającą ceną. Nieco bardziej dostępna dla polskiej kieszeni jest mieszanka Pure Grip, która łączy niezłe osiągi i optymalną cenę.

Firma Schwalbe wprowadziła ostatnio na rynek cztery nowe mieszkanki swoich opon pod wspólną nazwą Addix, które w zależności od oporów toczenia dzielą się (od najszybszej) na wersje Speed, Speedgrip, Soft i Ultrasoft).

Jak widać ilość rodzajów i mieszanek opon jest ogromna. Dlatego przed zakupem warto zasięgnąć opinii specjalisty w sklepie rowerowym. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych rozczarowań i kosztów jeśli opona okaże się niedostosowana do warunków i stylu jazdy jej użytkownika.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl